Air Canada Pilots Association Welcomes New CEO

Version française ci-dessous
Air Canada Pilots Association Welcomes New CEO

Toronto – Captain Michael McKay, Chair of the Master Elected Council of the Air Canada Pilots Association (ACPA) is pleased to announce the appointment of Mr. Robert Giguere as Chief Executive Officer, effective Tuesday, July 30, 2019.

"As a pilot group, we will benefit from a CEO who has a profound understanding of our profession and can speak eloquently to that experience,”  said Captain McKay. “The MEC believes that having the support of a seasoned airline professional with such a broad knowledge of the industry, and familiarity with airline business dynamics will prove to be a significant asset to ACPA and our pilot group.  Given his leadership abilities and business background he will be a key resource assisting the MEC with the management of ACPA while providing support to the MEC on the unique and critical challenges we face.”

“It is a tremendous honour to serve as ACPA’s CEO,” said Mr. Giguere. “The internationally respected pilots of Air Canada are consummate professionals at the very top of the industry. They are the voice of aviation safety in Canada, and I look forward to working with them to advance their mission.”

A veteran airline pilot, Mr. Giguere has enjoyed an extensive aviation career. After obtaining a degree in Mechanical Engineering he commenced service with Air Canada on the DC-8 in 1974. He has tremendous experience and knowledge of the industry garnered over a career which included senior executive positions with Air Canada and Skyservice Airlines. Mr. Giguere has served as a senior representative to the Air Transport Association of Canada, the International Air Transport Association, and the Air Transport Association of America (now known as Airlines for America).

Most recently, Mr. Giguere was an independent aviation consultant, advising a range of firms. From 2012-2018, Mr. Giguere was Chief Operating Officer and Deputy Chief Executive Officer at Ornge, the Ontario-based not-for-profit air ambulance service, where he was responsible for Safety, Aviation, Paramedic Operations and the Operations Control Centre ensuring a coordinated multi-team response in support of patient care.

The Air Canada Pilots Association (ACPA) is the single largest professional pilot group in Canada, representing the more than 4,200 pilots who fly millions of passengers across Canada and around the world on Air Canada and Air Canada Rouge.

For more information:

Christopher Praught
Manager of Communications
1-800-634-0944 ext. 4010
cpraught@acpa.ca

L’Association des pilotes d’Air Canada a un nouveau PDG

Toronto – Le commandant Michael McKay, président du Conseil exécutif national (CEN) de l’Association des pilotes d’Air Canada (APAC), a le plaisir d’annoncer la nomination de M. Robert Giguere comme président directeur général, qui a pris effet le mardi 30 juillet 2019.

« En tant que groupe de pilotes, nous allons bénéficier d’un PDG qui connaît très bien notre profession et peut faire valoir avec éloquence cette expérience, a déclaré le commandant McKay. Le CEN est d’avis que le fait d’avoir le soutien d’un dirigeant chevronné de sociétés aériennes, qui possède une connaissance aussi vaste de l’industrie et est habitué à la dynamique du secteur du transport aérien, sera un net atout pour l’APAC et notre groupe de pilotes. Étant donné ses aptitudes pour le leadership et son bagage en affaires, M. Giguere  sera une ressource essentielle pour aider le CEN à gérer l’APAC tout en l’aidant à relever les défis uniques et essentiels qui nous attendent. »

« C’est un immense honneur de servir comme PDG de l’APAC, a indiqué M. Giguere. Les pilotes d’Air Canada, qui jouissent d’un respect international, sont des professionnels accomplis au sommet de l’industrie. Ce sont les défenseurs de la sécurité aérienne au Canada, et je suis impatient de collaborer avec eux pour promouvoir leur mission. »

Ancien pilote de ligne, M. Giguere a fait une longue carrière dans l’aviation. Après avoir obtenu son diplôme de génie mécanique, il est entré à Air Canada en 1974 comme pilote de DC-8. Il possède une vaste expérience et une immense connaissance de l’industrie qu’il a acquises au fil des ans en occupant notamment des postes de haut dirigeant à Air Canada et à Skyservice Airlines. M. Giguere a été représentant principal auprès de l’Association du transport aérien du Canada, de l’Association du transport aérien international et de l’Air Transport Association for America (l’actuelle Airlines for America).

Jusqu’à tout récemment, M. Giguere était un consultant indépendant en aviation, qui conseillait diverses entreprises. De 2012 à 2018, il a été chef de l’exploitation et chef de la direction adjoint d’Ornge, le service d’ambulance aérienne sans but lucratif basé en Ontario, où il était responsable de la sécurité, de l’aviation, des opérations paramédicales et du centre de contrôle de l’exploitation, son rôle consistant à assurer l’intervention coordonnée des différentes équipes pour soutenir les soins aux patients.

L’Association des pilotes d’Air Canada (APAC) est le plus vaste groupe de pilotes professionnels au Canada, qui représente plus de 4 200 pilotes transportant des millions de passagers partout au Canada et dans le monde à bord des vols d’Air Canada et d’Air Canada Rouge.

Renseignements:

Christopher Praught